Deu consells bàsics per emprendre amb èxit dins l’àmbit de la salut

El CIMTI, complint amb el seu compromís amb la promoció de la cultura de la innovació, ha organitzat recentment una sessió enfocada a conèixer les claus per assolir l’èxit a l’hora d’emprendre un projecte dirigida pel Xavier Marcet. A ella, van assistir-hi persones professionals de la gestió de projectes i l’emprenedoria de l’ecosistema d’innovació en salut a Catalunya.

Marcet, reconegut expert en estratègia i innovació i fundador de la consultora Lead to Change, va compartir consells pràctics de gran valor per garantir la supervivència i el creixement de les startups, amb un enfocament clar cap a la humilitat, la importància de l’equip i la capacitat de portar les idees al mercat. A continuació, compartim els seus deu consells primordials per emprendre:

Xavier Marcet: “L’emprenedoria és un esport d’equip. L’èxit d’una empresa no depèn només de les idees, fins al 50% depèn de les persones que la formen”.

  1. Humilitat i ganes d’aprendre

Segons Marcet, l’èxit empresarial depèn en gran manera de l’actitud. Les startups que s’enfoquen en l’aprenentatge constant i escolten les necessitats del seu entorn tenen més probabilitats de triomfar que aquelles que creuen que ho saben tot i que no els queda res per aprendre. Les persones emprenedores han de mantenir-se humils i obertes a rebre consells i a adaptar-se.

  1. Mentalitat comercial, més enllà del finançament públic

Un aspecte fonamental a tenir en compte és que, tot i la innovació, una startup segueix sent una empresa i, per tant, necessita vendre tan aviat com li sigui possible. Segons Marcet, «les empreses moren perquè no tenen diners». En el sector de la salut, els temps de desenvolupament i arribada al mercat són més llargs, però és important mantenir una mentalitat enfocada a vendre. Tot i que el finançament públic pot ajudar, no substitueix la necessitat de generar ingressos reals per garantir la viabilitat a llarg termini.

  1. Adequació de la innovació al client

Un altre punt clau és que no totes les innovacions són acceptades pel mercat al mateix ritme. Les persones emprenedores han d’entendre què està disposat a absorbir el seu client i oferir-li una «mitja passa endavant» en termes d’innovació. Sovint, les innovacions massa disruptives no troben el seu lloc perquè arriben abans que el mercat estigui preparat.

  1. Posar preus de manera encertada

La fixació de preus és un dels reptes més grans per a les startups, especialment en sectors com el de la salut, on la industrialització pot ser costosa i complexa. Marcet recomana cercar consell d’experts per establir preus que siguin sostenibles, creant una percepció de valor però sense allunyar-se del mercat. Si només els ‘early adopters’ estan disposats a pagar, caldrà ajustar la proposta.

  1. L’equip, el veritable valor de l’empresa

Per a Marcet, l’emprenedoria és un esport d’equip. L’èxit d’una empresa no depèn només de les idees, sinó de la capacitat de portar-les a la pràctica, i això s’aconsegueix amb les persones adequades. Fins al 50% de l’èxit d’una startup depèn de l’equip que l’acompanya. A més, és essencial delegar tasques i no convertir-se en el propi ‘embut’ de l’empresa. Multiplicar el talent a través de l’equip és clau per créixer.

  1. Focalitzar-se en allò que és essencial

Quan una startup té massa opcions, pot acabar perdent el focus, la qual cosa genera desconfiança en els clients, els inversors o en qualsevol altre agent clau pel projecte. A més, l’estratègia ha de determinar què farà l’empresa i què no farà, evitant dispersar els esforços.

  1. Explicar l’empresa amb una frase

La proposta de valor de l’empresa ha de ser clara i fàcil d’entendre. Si no es pot explicar el projecte en una sola frase, és probable que els seus potencials clients tampoc l’entenguin.

  1. Trobar persones amb habilitats comercials si no es tenen

Si com a persona emprenedora no tens habilitats comercials, és fonamental trobar algú a l’equip que sí que les tingui. Vendre és vital per a la supervivència i creixement d’una startup, i comptar amb professionals capaços de vendre des del primer moment és una necessitat.

  1. Proximitat amb el client des de l’inici

En l’àmbit de la salut, acostar-se als clients des del principi ajuda a adaptar la proposta de valor a les seves necessitats reals. Marcet destaca que sovint les persones emprenedores tenen una visió distorsionada del mercat perquè parlen massa amb experts o persones del seu entorn, però poc o gens amb els clients o usuaris finals. Escoltar-los és fonamental per ajustar la innovació a les seves necessitats.

  1. Somnis grans amb compromís total

L’emprenedoria requereix grans ambicions, però també humilitat, esforç i passió. Segons Marcet, la dedicació al 100% és essencial per aprendre i créixer, i el món real és el millor mestre. És important somiar en gran, però cal combinar aquests somnis amb el compromís ferm amb la realitat del dia a dia.

“Les innovacions massa disruptives, sovint, no troben el seu lloc perquè arriben al mercat abans que aquest estigui preparat”

D’aquesta manera, el decàleg de Xavier Marcet estableix que l’èxit de les startups de salut depèn d’un equilibri entre la innovació, la bona gestió financera, l’enfocament estratègic i la creació d’un equip fort i cohesionat. Al CIMTI, continuem treballant per donar suport a les persones emprenedores del sector perquè aconsegueixin transformar la innovació en salut en solucions tangibles que millorin la vida de la ciutadania.