L’experiència d’innovar: Creure per impulsar, confiar per créixer, rebre per donar

Quan vaig finalitzar els meus estudis universitaris, fa vint anys i a dos mil quilòmetres de Barcelona, ​​no vaig anticipar en què podria consistir la meva vida professional o personal en el futur.

Poc després de llicenciar-me en Economia i Administració d’Empreses a la Universitat de Budapest i treballar d’un període al Ministeri d’Afers Estrangers hongarès, em vaig mudar a Barcelona. “Serà temporal”, vaig pensar aleshores erròniament, portant amb mi només el més indispensable, però Barcelona em va encisar, de manera que quan vaig finalitzar la meva experiència a la diplomàcia, vaig decidir romandre a la ciutat. La capital catalana m’havia atrapat!

Vaig reorientar la meva trajectòria personal aterrant a una empresa farmacèutica, sense gaire idea del que m’esperava. En aquest entorn, se’m va obrir un nou món d’enormes dimensions i ple d’apassionants possibilitats. Vaig desitjar haver estudiat Medicina en lloc d’Econòmiques, però com ja no era possible posar remei a aquesta circumstància, vaig ampliar els meus coneixements a l’àrea del màrqueting i vaig treballar els anys següents en departaments com el comercial i el de desenvolupament de negoci.

Al llarg d’aquesta etapa, vaig comprovar la complexitat de portar un producte sanitari al mercat i els molts errors, sovint evitables, que s’arriben a cometre. També vaig descobrir que, en aquest sector, qualsevol persona pot, i ha d’aportar la seva experiència i coneixement sigui com a professional sanitari, pacient, investigador o comercial… Tots formem part d’un mateix sistema, una mena de puzle en el qual per a bé o per a mal, cadascú ha d’encaixar amb un propòsit final comú.

El meu recorregut pel món de la gran empresa farmacèutica no només em va formar com a professional i em va ajudar a trobar el meu lloc a Barcelona, ​​sinó que també em va impulsar a desenvolupar noves idees.

Així, en un curs d’Innovació Sanitària, organitzat per la Harvard Medical School, una altra gran institució què va obrir les portes de forma molt encertada a tots els públics, vaig aconseguir la meva primera oportunitat de plasmar aquestes idees en alguna cosa concreta, davant d’un ampli fòrum format per participants d’arreu del món. És allà on es va gestar el projecte que avui es diu Rethink Medical, el qual ha esdevingut una de les startups de referència del CIMTI.

Democratitzar l’àmbit de la innovació

Durant la molt dura fase inicial del nostre camí, el CIMTI ens va permetre anar un pas més enllà. Va acceptar i recolzar una proposta privada a la qual molt pocs gosaven donar suport (de fet, pocs s’atrevirien avui dia en les mateixes circumstàncies). Va assumir que, independentment de la font, model, mètode o camp al qual neixi la idea, aquesta pot tenir un potencial digne de valorar, democratitzant així l’àmbit de la innovació.

Rethink Medical ha recorregut un llarg camí des d’aleshores i esperem poder assolir aviat el nostre gran objectiu, portar al mercat el seu primer producte, una sonda urinària innovadora anomenada T-Control.

Personalment, em satisfà molt poder compartir tot el que he après durant aquests anys amb les persones emprenedores que comencen ara ajudant-los a posar en marxa els seus projectes innovadors i mostrant-los el camí a seguir per tal que evitin errors que nosaltres, com tants altres professionals que tracten d’innovar, hem comès. En aquest sentit, el CIMTI m’ha donat l’oportunitat de poder continuar aportant a l’ecosistema col·laborant des de diferents rols. M’ha donat l’oportunitat d’exercir com a avaluadora i mentora.

Des d’aquesta nova faceta, un dels meus objectius és demostrar que els projectes no sempre poden ni han de ser forçats a entrar en un mateix format o en un mateix PowerPoint per ser ben valorats. És indispensable escoltar i obrir les portes a qualsevol persona que estigui a punt per treure el cap a l’àmbit de la innovació i proporcionar-li l’oportunitat de créixer.

Els projectes no sempre poden ni han de ser forçats a entrar en un mateix format o en un mateix PowerPoint per ser ben valorats.

Quan comences, agraeixes infinitament que algú cregui en tu i t’allargui la mà. Per això, ara vull donar tot o almenys una part del que jo he rebut mitjançant el Cicle d’Innovació en Salut del CIMTI formant part del seu equip de professionals i experts i essent una persona disposada a oferir aquesta primera mà.

Szilvia Endreny, fundadora i CEO de Rethink Medical.