El pitch virtual, la nova eina dels emprenedors durant la pandèmia

El CIMTI ofereix una formació específica als seus projectes impulsats per adaptar les presentacions al format online

Moment de la formació impartida a Luci Health, Optcare Services i Optretina

D’un dia a l’altre, a mitjans de març del 2020, tota l’activitat professional que no era essencial va passar a desenvolupar-se virtualment a causa de la pandèmia de la Covid-19. De sobte, molts de nosaltres vam començar a tenir reunions virtuals amb els nostres equips i col·laboradors. Els projectes i start-ups que impulsem es van adaptar ràpidament a aquest nou entorn i es van acostumar a dur a terme reunions importants amb potencials inversors i altres stakeholders de forma online.

Al CIMTI donem suport als nostres projectes en molts àmbits i la comunicació és un d’ells. Sempre hem cregut que si es té una bona idea, però no se sap comunicar bé, serà molt difícil obtenir l’impuls necessari per avançar. Com a part dels seminaris que oferim en aquest camp, vam decidir adaptar-nos a les noves circumstàncies i començar a oferir una formació específica per millorar les habilitats comunicatives a l’hora de fer un pitch en un entorn virtual.

El periodista i expert en habilitats comunicatives Carles Fernández, director de Vitamine! Media & Marketing, ha dut a terme fins ara formacions a cinc projectes CIMTI –Luci Health, Optretina, Optcare Services (Universitat Pompeu Fabra), Benesit i NutriAlth3D- i en els pròxims mesos oferirem aquest webinar especialitzat a altres start-ups impulsades. Els seus consells principals són els següents:

Cuidar la primera impressió

“L’audiència serà molt severa amb vosaltres, sobretot al principi”, afirma, contundent, Fernández. Per això és molt important que dediquem uns minuts a analitzar com ens presentem al nostre interlocutor: l’entorn i el fons de pantalla que es veu ha de ser professional (sempre es pot utilitzar un fons de l’aplicació) i hem de tenir cura de la nostra aparença de la mateixa manera com si anéssim a veure el nostre interlocutor en persona.

Un cop plantejat el tema estètic ja podem entrar en matèria. “Els moments crítics d’una presentació són al principi i al final, que és quan tenim tota l’atenció del nostre interlocutor”, segueix Fernández. Per això és important reiterar la idea principal del pitch al final de la nostra intervenció per reforçar el missatge. També és aconsellable anar repetint el nostre missatge més important al llarg del pitch perquè hem de tenir en compte que no tindrem l’atenció del nostre receptor durant tota la trobada.

Les presentacions no es poden reciclar

Un altre problema comú que se sol detectar en aquest tipus de formacions és que se sol aprofitar una presentació que ja es té preparada anteriorment. Per a Fernández aquest és un gran error perquè el nostre interlocutor ha dedicat temps a escoltar-nos i veurà ràpidament si hem fet l’esforç de preparar la presentació especialment per a aquesta trobada o si, al contrari, l’hem reciclada d’una anterior. “Adapteu la presentació al vostre públic”, no es cansa de repetir el periodista.

En aquest mateix sentit, quan estiguem preparant un pitch específic hem de saber molt bé quin és l’objectiu. No és el mateix anar a veure un inversor que un potencial client o un soci col·laborador. Un altre error que sol passar sovint és que se sol confondre l’objectiu corporatiu amb l’objectiu de la presentació.

Simplificar les diapositives

“L’ambició pot ser el nostre pitjor enemic”, afirma Fernández. Amb això vol dir que massa sovint les diapositives que es presenten contenen molta informació difícil de desxifrar i que això fa que demanem un esforç de descodificació molt alt al nostre interlocutor. Els suports visuals, com ara les diapositives, no poden ser el guió de la nostra intervenció. “Els suports visuals han de ser dissenyats per atraure l’atenció de l’interlocutor, però no volem que aquests siguin massa complicats i que el nostre receptor acabi desconnectant”, afegeix.

Moment de la formació impartida a Benesit i NutriAlth3D

Modulació de la veu i silencis

Si quan escrivim utilitzem negretes per ressaltar informació, quan estem parlant també s’ha de modular la veu per posar èmfasi en els temes importants i també cal deixar silencis. Pel que fa al vocabulari, s’ha de fugir dels adjectius qualificatius indeterminats perquè poden ser susceptibles de ser interpretats. Per exemple, en lloc de dir “molt important” es pot dir “transcendental”. També és important mirar a càmera i no parlar ràpid ni anar llegint totes les diapositives.

Introducció-Nus-Desenllaç

L’ordre clàssic d’un relat ens diu que hem de començar per la introducció seguir amb el nus i acabar amb el desenllaç. “Hem de veure si ens convé seguir aquest ordre perquè molts cops no descobrim què fa un producte específic fins a la meitat d’una presentació. Alguns cops ens convindrà alterar l’ordre i presentar els resultats del projecte abans”, sosté el comunicador.

Tecnologia

En un pitch virtual, si ens falla la tecnologia, ens haurà fallat el pitch. Hem de comprovar amb quina plataforma es durà a terme la trobada i assegurar-nos que la nostra presentació es visualitza bé. Si utilitzem altres reforços com ara vídeos, hem de comprovar que es puguin veure i escoltar bé. També hem d’estar preparats per poder explicar aquests suports si la tecnologia acaba fallant.

Potser les reunions via zoom s’acabaran quan puguem tornar a reunir-nos de forma presencial, però també és probable que moltes trobades se segueixin fent online per evitar desplaçaments innecessaris i optimitzar el temps. Per això creiem que tots aquests consells ens podem servir tant en temps de pandèmia com en la “nova normalitat” que viurem un cop superada la crisi. El pitch online pot haver arribat per quedar-se i és essencial preparar-lo bé i tenir en compte totes aquestes consideracions.