CoVIDA solucions desenvolupa eines tecnològiques per millorar la gestió sanitària i social de la Covid-19

La iniciativa, impulsada per diverses institucions del sector salut i fruit d’una col·laboració amb emprenedors, posa a disposició de residències, cuidadors/es a domicili i equips d’atenció primària i hospitalària una solució innovadora per facilitar la comunicació i coordinació entre tots els agents.

Barcelona, 28 d’abril de 2020

Els equips d’atenció primària i hospitalària disposen des d’ara d’una nova eina que facilita el seguiment clínic dels pacients que viuen en residències o que reben atenció domiciliària. Es tracta de CoVIDA solucions, una iniciativa que sorgeix en el marc de la crisi provocada pel nou coronavirus SARS-Cov-2 i que ha desenvolupat una solució tecnològica per facilitar la coordinació i comunicació entre tots els professionals involucrats en l’atenció d’aquests pacients.

Els primers a incorporar aquestes noves solucions han estat els professionals d’atenció primària de l’Àrea Metropolitana Nord de l’Institut Català de Salut, que han participat activament en el desenvolupament de l’aplicació i que ja estan utilitzant CoVIDA solucions com a suport a l’atenció residencial de la zona. Més de 10.000 pacients d’unes 200 residències estan connectats amb els seus equips d’atenció primària gràcies a aquestes solucions tecnològiques. L’aplicació és una adaptació d’una plataforma de telemedicina ja desenvolupada i és una eina molt potent que facilita la feina als professionals que fan el seguiment clínic, ja que millora tant la comunicació entre les residències i els equips sanitaris com la gestió de la informació. Així, els equips disposen d’informació més qualitativa que els serveix de suport a l’hora de prioritzar les intervencions i fer-ne un seguiment. La solució està preparada per ser implementada en qualsevol centre sanitari, residència o domicili en qüestió d’hores.

La pandèmia de la Covid19 ha posat de manifest que davant d’una crisi sanitària excepcional com l’actual, el model d’atenció assistencial ha de ser àgil i coordinat. En aquest context, el programa d’Atenció Integrada Social i Sanitària (PAISS) del Departament de Salut i de Treball Afers Socials, l’Institut Català de la Salut (ICS) – Gerència Territorial Metropolitana Nord, el Centre per a la Integració de la Medicina i les Tecnologies Innovadores a Catalunya (CIMTI) i l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS) han liderat un esforç conjunt amb la Fundació Lluita contra la Sida i les malalties infeccioses, a través de la seva spin-off Doole Health, i amb Qida, una empresa d’impacte social pionera en l’atenció domiciliària sanitària i social i invertida pel Fons Europeu d’Inversions (FEI), per agrupar l’expertesa de cada agent i posar a disposició dels professionals unes innovadores eines per fer un seguiment més exhaustiu i eficient d’aquest col·lectiu.

Les dades de l’aplicació es van actualitzant cada dia, de manera que es recull, gairebé al moment, quants casos vinculats a Covid-19 hi ha. També s’actualitza la informació relativa a nous casos sospitosos, usuaris aïllats, professionals en estudi, pacients amb patologia aguda o en situació de final de vida, entre d’altres. L’app disposa d’alarmes que s’activen quan és necessari per prioritzar una resposta assistencial o per posar en marxa mesures organitzatives.

Aquesta eina, que permet enviar informació estructurada sobre el seguiment de símptomes i informació d’interès i que va acompanyada d’una solució web de back-office des d’on els professionals veuen la informació sobre els seus pacient, també s’ha dissenyat per aplicar-se en altres dos casos d’assistència mèdica remota com són els pacients dels programes d’atenció a domicili (HAD) i els pacients amb cuidador/a (professional o no professional) amb patologia crònica i/o situació de dependència que requereixen un seguiment continuat d’atenció domiciliària.

El Centre d’Atenció Primària Vallcarca-Sant Gervasi de Barcelona també ha començat a implantar aquestes aplicacions entre els pacients del centre que requereixen un seguiment mèdic continu però que resideixen a la seva llar. Pel que fa a les unitats d’hospitalització a domicili (HAD), els professionals d’aquest programa de l’Hospital Germans Trias i Pujol també utilitzen CoVIDA solucions per fer un seguiment dels seus pacients. La informació que reben aquests de CoVIDA solucions els permet valorar l’estat del pacient i modular el pla d’intervenció i seguiment.

Joan Carles Contel, membre del Programa Prevenció i Atenció a la Cronicitat i del Comitè Operatiu Pla Atenció Integrada Social i Sanitària (PAISS) del Departament de Salut, fa la següent valoració de la implantació de CoVIDA solucions: ¨La situació excepcional de l’epidèmia Covid-19 ha fet palesa la necessitat d’implantar un model d’atenció integrada centrat en la persona i l’entorn cuidador. S’han d’impulsar entorns de pràctica col·laborativa entre professionals que treballen en diferents organitzacions amb instruments que ajudin a compartir informació en temps real i facilitin la comunicació entre els diferents agents que intervenen sobre una mateixa persona. Estic segur que iniciatives com aquesta poden aportar molt valor i elements pràctics per fer-ho una realitat. I s’ha de fer ràpid perquè la situació ho requereix”.

La tecnologia permet la integració tecnològica dels professionals dels centres sanitaris SISCAT i millora la organització i coordinació de resposta amb la resta de proveïdors del sistema. La Fundació TIC Salut Social ha facilitat els requeriments d’interoperabilitat i de mobilitat per integrar i alinear la solució a les necessitats dels sistemes d’informació existents al SISCAT. Les entitats impulsores han treballat en un temps rècord coordinades pel CIMTI per poder posar a disposició de tot el territori català una solució àgil, innovadora i eficaç per contribuir a pal·liar els efectes que la pandèmia està causant en aquests col·lectius vulnerables.