El Centre per a la Integració de la Medicina i les Tecnologies Innovadores (CIMTI), l’instrument del Departament de Salut per fomentar la innovació en l’àmbit de la salut i la tecnologia, s’afegeix a l’iBé, el Hub d’innovació pel benestar de les persones, impulsat per la Fundació Joan Costa Roma del Consorci Sanitari de Terrassa.
El seu director, Manel Balcells, qui va tornar al seu càrrec després del seu pas per la Conselleria de Salut durant la passada legislatura, ens presenta la nova etapa del CIMTI, que manté la seva connexió amb el sistema de salut per facilitar l’adopció de la innovació, amplia el seu radi d’influència gràcies a l’adhesió al hub i incorpora nous serveis enfocats al benestar de les persones emprenedores.
Quin és l’objectiu d’aquest nou CIMTI?
El CIMTI treballa per fer realitat aquells projectes innovadors que cobreixin els reptes que té el sistema sanitari avui dia, especialment en els camps d’Atenció Primària i Comunitària i la longevitat, com ha fet sempre.
L’objectiu final és acompanyar projectes per tal que puguin arribar al mercat i a incorporar-se al sistema de salut. Es tracta d’un aspecte clau que continua resultant molt complex, tot i que des del Departament de Salut s’està treballant per facilitar aquest accés de la innovació al sistema amb diverses iniciatives com pot ser el programa PASS o, també, instruments dedicats com el mateix CIMTI.
Per tant, el CIMTI continua sent de gran necessitat perquè encara hi ha reptes de salut importants a resoldre i per fer-ho calen respostes tecnològiques, metodològiques, ajudar els projectes a escalar, avaluar… El CIMTI ha demostrat que és útil en aquests escenaris, i té un prestigi i bagatge per continuar donant suport al desenvolupament d’aquestes solucions.
“El CIMTI és un instrument clau a l’hora de desenvolupar possibles solucions que cobreixin els reptes actuals del sistema sanitari, les quals necessiten una resposta”
Canvia la forma de treballar del CIMTI?
La dinàmica i el funcionament del CIMTI es mantenen: es convocaran Crides per tal de detectar i seleccionar projectes innovadors amb potencial i oferir-los acompanyament i serveis en àmbits com el negoci, la regulatòria, el desenvolupament clínic i el desenvolupament tecnològic, emprant la metodologia del Cicle d’Innovació en Salut. També hem incorporat serveis complementaris, amb l’objectiu de donar un suport integral a les persones i entitats innovadores que acompanyem.
La principal diferència en aquesta nova etapa rau en el fet que, ara, el CIMTI s’integra dins un hub més gran vinculat a la Fundació Joan Costa Roma del Consorci Sanitari de Terrassa, l’iBé, el Hub d’innovació pel benestar de les persones. En aquest hub, hi conviuen diferents iniciatives i projectes innovadors d’àmbit sanitari i social amb els quals el CIMTI i els seus projectes incubats hi tindran contacte directe i podran sumar-hi sinergies, talent i connexions.
D’altra banda, el fet d’estar vinculats al Consorci Sanitari de Terrassa (CST), una organització que integra dispositius d’atenció hospitalària, atenció primària, atenció intermèdia (sociosanitària), salut mental i altres àmbits especialitzats, ens permet oferir accés de manera molt àgil als professionals i a entorns reals per a la validació, testeigs i proves pilot en el marc de la pràctica clínica diària a les solucions innovadores que incubem.
Com pot ajudar a l’emprenedor que arribi al CIMTI aquesta connexió amb iBé?
El fet d’estar connectats amb tot l’ecosistema innovador de Catalunya i també més enllà a través d’iBé és un dels avantatges més grans que poden tenir les persones i els projectes que entrin a formar part del CIMTI. Per tirar endavant una iniciativa innovadora fan falta moltes complicitats i el fet que tots els projectes impulsats des de les diverses iniciatives del hub tinguin l’objectiu comú de millorar la qualitat de vida de les persones des de diferents àmbits afavoreix la col·laboració i pot resultar clau per assolir l’èxit.
En aquest sentit, iBé suma iniciatives enfocades al benestar de les persones des de diversos àmbits, com Silvercat, amb orientació a ser una plataforma de trobada públicoprivada al voltant de la longevitat i el repte demogràfic, el Hub d’Innovació Social i Sanitària (HiSS) enfocat a l’atenció integrada i SISCU, amb orientació social. Totes aquestes iniciatives sumen sinergies i permeten economia d’escala que poden ser clau pel desenvolupament i èxit dels projectes.
“La vinculació amb el Consorci Sanitari de Terrassa pot afavorir la validació, els testeigs i les proves pilot de les solucions innovadores en el marc de la pràctica clínica diària”
Pel que fa als serveis que oferireu als projectes incubats, una de les novetats del nou CIMTI és el reenfocament de la cartera de serveis.
Des del 2017, any en què el CIMTI va començar a caminar, els sectors sanitari i empresarial han evolucionat. Hem d’adaptar-nos als canvis per satisfer les necessitats actuals i específiques de les persones innovadores i emprenedores i complementar i millorar el que s’oferia en l’etapa anterior.
En aquest sentit, hem apostat per posar el benestar d’aquestes persones al centre, i oferir serveis específics de suport i acompanyament al seu benestar, així com espais de compartir experiències entre iguals. Es tracta d’una aposta diferencial que pensem que pot donar resposta a necessitats que hem anat detectant.
També hem incorporat l’experiència que sumem des de l’iBé i iniciatives que en formen part, com el Hub d’Innovació Social i Sanitària (HiSS), pel bagatge que té amb les seves crides i metodologia pròpies enfocades a l’àmbit de l’atenció integrada.
El CIMTI arrenca fort amb la convocatòria d’una Crida Repte enfocada al repte ‘Salut i crisi climàtica: estratègies de resiliència’. Per què s’ha triat aquesta temàtica?
Els reptes que entoma el CIMTI els definim a proposta del Departament de Salut, i sempre estan vinculats amb àmbits en els quals el sistema considera clau innovar. Avui dia, a banda del repte demogràfic, que ha passat a ser una de les prioritats més rellevants, també hi ha sobre la taula el tema mediambiental i la seva vinculació amb la salut.
En aquesta ocasió, s’ha decidit treballar per identificar projectes que ens permetin abordar, per una banda, tota la crisi sanitària que s’està derivant del canvi climàtic i de les noves malalties que comporta la globalització i, per l’altra, l’impacte que el mateix sistema sanitari té de forma directa sobre el medi ambient. Així, des de l’àmbit públic es detecta la problemàtica i el CIMTI l’articula per trobar solucions que puguin donar resposta a aquesta necessitat.
Des del CIMTI, quins creieu que són els reptes concrets als quals han de donar resposta els projectes que es vulguin presentar a aquesta Crida enfocada a salut i medi ambient?
Amb això som molt prudents. Per tal de definir les subtemàtiques de la Crida, fem un taller participatiu amb experts i són ells qui defineixen les àrees concretes que ha de cobrir la crida. La seva visió ha estat clau per determinar quines són les més interessants dins d’aquest ampli escenari que configura la intersecció entre el canvi climàtic i la salut. Així, establim els objectius pels quals demanem que es presentin els projectes. (link a l’informe)
“El Repte de la Crida el defineix el Departament de Salut i l’articula el CIMTI. Avui, hem de donar resposta tant a la crisi sanitària derivada del canvi climàtic com a l’impacte que el sistema sanitari té sobre el medi ambient”
El suport en la internacionalització dels projectes ha estat sempre un valor afegit del CIMTI. En aquest sentit, es mantindrà la col·laboració amb el CIMIT de Boston?
Sí, mantenim la col·laboració amb el CIMIT de Boston, però canvia una mica. A l’anterior etapa, hi havia un acord estratègic pel qual teníem la metodologia del Cicle d’Innovació en Salut en exclusiva al nostre territori i, ara, per qüestions relacionades amb la patent, que ara ja és oberta, la col·laboració ha evolucionat i és a tres bandes: CIMTI, CIMIT i Biocat. En aquest nou marc, es reforça especialment el paper de Biocat com a partner clau, amb qui volem consolidar una relació estreta que permeti no només desplegar iniciatives conjuntes, sinó també vehicular i enfortir la relació directa amb el CIMIT de Boston. En aquest sentit, Biocat ja impulsa el programa CRAASH, un programa d’acceleració intensiu de tres mesos dirigit a equips de recerca i startups amb seu a Catalunya, orientat a facilitar el llançament d’innovacions en dispositius mèdics, diagnòstic i salut digital amb impacte en la millora de la salut i l’atenció al pacient.
Ja per acabar, com consideres que ha evolucionat l’ecosistema innovador en salut a Catalunya en els darrers anys?
Ha evolucionat molt ràpidament i, a més, ho ha fet bé. Fa uns anys, hi havia una mancança clara d’innovació en l’àmbit de les tecnologies sanitàries i també de ponts per fer arribar aquesta innovació al sistema de salut. Avui, hem avançat i hem aconseguit que l’ecosistema tant de recerca com d’innovació sigui molt potent a Catalunya, tan potent que resulta atractiu perquè les grans empreses vinguin a instal·lar-se aquí. De totes maneres, la necessitat d’impulsar la innovació és contínua. Ara, fa falta orientar-la cap a l’Atenció Primària i Comunitària i cap a tot l’ampli ventall de necessitats que comporta la longevitat i la qualitat de vida. Per tant, hem evolucionat molt, és molt potent, hem esdevingut un referent a escala europea, però hem de continuar caminant per no quedar-nos enrere.
Español
English